Monday, August 27, 2007

Selamat Hari Ulangtahun


~25 Ogos 2007~
Hari ni merupakan hari lahir Abah. Malangnya, hari ni abah merajuk dengan anak-anak dia sebab lambat wish birhday dia. Jenuh saya call tapi tak berangkat. Memang merajuk betul gayanya. Ish.. nak buat macam mana ni? Nape la hari ni hari sabtu, kalo tak mesti bangun awal punya. (tetiba pulak salahkan hari. ahaks..). Tapi ingat lagi masa zaman sekolah dulu2, abah tak pernah kisah pun kami adik beradik celebrate ke tak birthday dia. Tapi mungkin sebab masa semakin berganjak, umur semakin meningkat dan jarak semakin jauh, mungkin sebab tu abah jadi sangat particular dan sensitif sket sekarang. Mungkin jugak abah sedih and sayu teringatkan zaman arwah emak masih ada. Mesti arwah emak masakkan makanan kegemaran abah masa hari istimewa macam ni. Sian abah, terpaksa menguruskan hal sendiri sekarang. Tapi Alhamdulillah, petang tu abah return call. Bila saya tanya makan apa celebrate birthday, sedihnya saya dengar bila abah kata makan kuey teow goreng je kat kedai. Dah la makan sorang-sorang pulak tu sebab adik-adik saya ikut parents kawan diaorang gi berkelah. Sempat la saya pujuk, minggu depan cuti merdeka saya bercadang nak balik, boleh la kita masak dan celebrtate birthday abah sekali. Terdengar la jugak riak sedikit gembira dari suara abah, membuatkan saya tak sabar nak tunggu hujung minggu ni. Lamanya tak balik kampung... Sempena dengan entry special ni, saya ingin mengucapkan selamat menyambut hari ulangtahun kelahiran abah yang ke 52 tahun. Semoga abah sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik, di murahkan rezeki, dipermudahkan segala urusan dah Allah sentiasa memberkati kehidupan kita sekeluarga. Semoga kegembiraan itu masih ada dan sentiasa ada bersama kita. Sesungguhnya kami semu anak-anak abah sangat sayangkan abah walaupun kadang-kadang tu ada jugak yang 'tak kena' . .
p/s: Kenapa kita susah nak luahkan betapa kita sayang seseorang tu. Kita lebih mudah beranggapan supaya orang tu faham apa yang kita rasa. Kita lebih senang mempertahankan rasa malu kita daripada menunjukkan rasa kasih dan sayang kita. Tapi adakah kita sedar, kadang-kadang hati tua itu sukar untuk dimengertikan? Adakah kita akan terus menunggu sehingga dadanya tidak berombak lagi? Mungkin ketika itu sudah terlalu lewat, kerana dia tidak dapat lagi mendengar, mengerti dan merasai betapa dalamnya kasih sayang kita selama ini...

No comments: