Monday, August 06, 2007

Lompat si belalang lompat

Di sebuah hutan, hidup seekor belalang cerdik yang lompatannya paling tinggi di antara belalang yang lain. Belalang ini sangat bangga dengan kemapuannya itu. Ia asyik melompat dari atas tanah ke dahan-dahan pohon yang tinggi. Dari atas pohon tersebut, belalang dapat melihat sebuah desa yang indah. Suatu hari, burung merpati mengajaknya terbang ke desa tersebut. Setelah mendarat, mereka mulai berjalan-jalan melihat keindahan desa sehinggalah sampai di taman berpagar tinggi yang dijaga oleh anjing besar.


Belalang bertanya, “Siapakah kamu, dan apa yang kamu lakukan di sini?” “Aku anjing penjaga taman ini. Aku dipilih oleh majikanku kerana aku adalah anjing terbaik di desa ini, ” jawab anjing dengan sombongnya. Panas sungguh hati belalang. “Hello, tidak semua binatang boleh kau salahkan. Aku mampu mengalahkanmu. Aku mencabarmu bertanding melompat, siapakah yang paling tinggi di antara kita.”


“Baik! Di depan sana ada pagar tinggi. Mari kita bertanding, siapakah yang berupaya melompati pagar tersebut.” Giliran pertama adalah si anjing. Setelah mengambil langkah, anjing itu lalu berlari dengan kencang, melompat dan berhasil melompati pagar yang setinggi orang dewasa itu. Si belalang pula mengambil tempat. Dengan sekuat tenaga belalang tersebut melompat.


Namun, ternyata kekuatan lompatannya hanya mencapai tiga perempat tinggi pagar tersebut dan belalang. Itu jatuh ke tempatnya semula. Dia cuba melompat lagi dan lagi namun ternyata gagal juga. Sambil tertawa, si anjing berkata, “Nah, belalang, apa lagi yang mahu kamu katakan sekarang? Kamu sudah kalah.” “Belum. Cabaran pertama tadi kamu yang menentukan. Beranikah kamu sekarang jika aku yang menentukan cabaran kedua?”


Cabaran


“Apa pun cabaran itu, aku bersedia,” tukas si anjing. Tambah belalang, “Tentangan kedua ini sederhana saja. Kita berlumba melompat di tempat. Pemenangnya akan diukur bukan dari seberapa tinggi dia melompat tapi dari lompatan yang dilakukan tersebut, berapa kali tinggi tubuhnya.” Dari lompatannya, ternyata anjing berhasil melompat setinggi empat kali tinggi tubuhnya. Tiba giliran si belalang. Lompatannya hanya setinggi setengah dari lompatan anjing, namun ketinggian lompatan tersebut ternyata setara dengan empat puluh kali tinggi tubuhnya.


Belalang menjadi pemenang untuk lumba kedua ini. “Hebat. Tapi pemenangnya belum ada. Kita seri dan harus mengadakan lumba ketiga,” kata si anjing. “Tidak perlu,”jawab si belalang. “Kerana, pada dasarnya pemenang dari setiap perlumbaan yang diadakan adalah mereka yang menentukan standard perlumbaan.


“ Pada lumba pertama kamu yang menentukan standard perlumbaan dan kamu yang menang. Lumba kedua saya yang menentukan, saya pula yang menang.” “Maknanya, kamu dan saya mempunyai potensi dan standard yang berbeza tentang kemenangan. Adalah tidak bijaksana membandingkan potensi kita dengan yang lain. Kemenangan sejati adalah dengan potensi yang kamu miliki, kamu mampu melampaui standard dirimu sendiri. Setuju?


Pengajarannya, betapa kita sering membanding-bandingkan diri sendiri dengan orang lain – profesion, pendapatan, pakaian, kenderaan, harta benda, kejayaan kita dan seterusnya. Hasilnya? Ada kalanya muncul perasaan-perasaan negatif seperti iri hati hati dan kecewa pada diri sendiri sekali gus menyingkirkan rasa syukur atas kehidupan. Namun, kala yang lain muncul juga semacam motivasi untuk lebih maju dan berusaha lebih tekun agar boleh melampaui orang lain.


Justeru, cara bersaing yang lebih sesuai adalah dengan diri sendiri. Mulailah mengukur kemajuan kita tahun ini berdasarkan prestasi kita pada tahun lepas. Kita tetapkan bahawa tahun ini kita harus lebih sihat dari tahun-tahun sebelumnya; pendapatan dan sumbangan tahun ini diusahakan lebih tinggi; pengetahuan yang disebarkan ditingkatkan dari tahun silam; tali silaturahim direntangkan lebih lebar; kualiti ibadat diperdalam; memperbanyakkan amalan baik dan bukannya membuang masa bercakap hal orang lain dan sebagainya.


Mengatasi


Dengan cara ini, kita ternyata lebih mampu mengatasi penyakit-penyakit seperti iri hati, dengki, rasa kecewa pada diri yang akhirnya bukan sahaja boleh membinasakan tubuh badan tetapi juga akal fikiran yang waras. Berlumba untuk memecahkan rekod peribadi yang baru, melampaui rekod yang tercapai dimasa lalu, ternyata menimbulkan rasa syukur yang begitu asyik dan membahagiakan. Kemenangan sejati bukanlah kemenangan atas orang lain, melainkan kemenangan atas hawa nafsu dan diri sendiri.


-PUTRI-
petikan daripada Mingguan Malaysia, 5 Ogos 2007

~My lovely pen-drive with Digi-man~

p/s: tetiba je teringat iklan Digi Postpaid yang baru. Ala, iklan berkisar tentang recruiting tenaga kerja baru tu... macam ada rasional je dengan cite kat atas tu. Semoga kita mengambil iktibar.

1 comment:

Anonymous said...

in english?