Wednesday, January 09, 2008

Hijrah

Salam semua

lama tak hantar khabar berita dalam blog

apa habaq la blog ni sebenarnya?

rasanya blog ni sihat2 je

cuma tuan punya blog je agak tidak sihat

macam-macam perkara yang terjadi

sepanjang masa saya menyepi

mungkin ramai yang tertanya-tanya

sakit apa ek?

demam? bukan...

sakit perut? bukan...

habih tu kalo sume bukan, ape ek?

jangan risau

sebenarnya bukan sakit fizikal

tapi sakit perasaan...

sakit sangat menahan rasa geram, rasa tak puas hati

dan risau dengan labwork ni

tapi tak tau nak lepas macam mana

at last nangis je yang mampu

tu pun sebab dah geram sangat

padahal sebelum-sebelum ni mampu je buat bodo

dengan segala 'serang hendap'

tapi

bila asik nak tunding jari kat kita

saje cari salah kita

saje nak cari pasal

tanpa sebab-sebab yang munasabah

padahal hal tu takde la mende sangat

sape boleh tahan beb

dah la dengan tension labwork tak habis-habis ni

(ingat tak risau ke?)

sapa tak 'hangin' kan

mula la rasa mendidih je

tapi alhamdullilah dapat kawal diri

padahal kalo ikut hati tu

nak je pancitkan tayar keta

eeeeeeeeeee...geram!!!geram!!

tapi ye la kan

orang kalo dah mmg suka je nak cari pasal ni

apa yang kita buat pun, walaupun baik

tetap dilihat dari sudut yang tak baik

walaupun bagus, tetap dinilai tak bagus

walaupun small matter, sengaja di besar-besarkan

akhirnya meleret-leret...

bagi saya

saya dah anggap benda tu sume dah selesai

terpulang la pada satu lagi pihak nak fikir macam mana

saya memang tak nak gelapkan hati

dengan simpan segala dendam dan buruk sangka dalam diri

saya sedar

perjalanan hidup saya masih jauh

lebih baik fikirkan benda yang rasional

be profesional

anggaplah segala apa yang berlaku tu kekurangan

yang ada dalm diri setiap insan

kita memang tak mampu nak buat orang suka kat kita

tapi sebagai seorang mukmin

kita masih ada 'senjata'

yang amat berguna

maka doa, doa dan doalah

semoga semuanya kembali

seperti sediakala.


Tapi ape-ape pun

saya puas hati

dapat bercuti agak panjang

sampai cuti tahun baru (lebih 3 hari je)

daripada orang lain yang bercuti sehingga Krismas

yang mana pada pandangan saya

pada ketika itu

tindakan yang saya ambil tepat

famili saya merupakan perkara terpenting

walaupun penat dan sakit pinggang

packing, angkat then kena punggah balik barang-barang

tapi saya puas hati

saya tidak bercuti sekadar rehat-rehat

atau pergi makan angin

sedihnya perasaan bila terpaksa berpindah

dari rumah lama yang banyak meninggalkan kenangan

terutamanya ketika arwah emak masih ada

tapi apa nak buat

rumah tu milik kerajaan

kena la pulangkan balik kepada tuannya

semoga 'Hijrah' kami sekeluarga ke rumah baru ini

memberikan satu perubahan yang baik.


p/s: Selamat Menyambut Maal Hijrah 1429. Sedihnya tak dapat gi Masjid Negeri untuk bacaan doa akhir tahun dan awal tahun. Baca di lab saje la nampak gayanya. Meneruskan perjuangan yang belum selesai.

3 comments:

Amor amor said...

sabor riza sabor..

aku said...

bagus bagus..sikap yang bagus.. ada perkara.. sebenarnya yang bermasalah bukan kita tapi dia atau mereka..

kes cam ni kalau kita keliru..kita salahkan diri sendiri wahal kita tak salah pun kan :P

apa pun kenal pasti masalah dan selesaikan.. " Masalaah adalah peluang" .. bak kata amor.. Sabor penting...apapun sabor dan doa :)

ayong afzan said...

Thanks guys =) Pray for me pleaseeeeeeeeeeeeee...