Friday, November 12, 2010

The Flashback-Mukadimah

Allahuakhbar! Allah Maha Besar!

23 April 2010- Dalam keadaan masih menahan tangis, seawal 530 pagi saya kejutkan suami dari tido. Suami terkejut tgk saya macam tu,dia tak henti2 tanya saya, tapi saya tak boleh bersuara. Saya tenangkan diri, saya peluk suami saya dan ckp dengan dia ‘Abang, bangun mandi. Kita solat subuh jemaah. Kita kena doa, berterima kasih dengan Allah sebab Dia dah bagi kita baby”. Automatik terus suami sy terduduk sambil mengucapkan syukur.

Sebenarnya sebelum tu sudah seminggu saya demam malam, tapi saya refuse bila suami suruh makan ubat, walaupun panadol. Tiada selera makan walaupun sebelum ni itu la menu kegemaran, cepat berasa penat dan mudah mengantuk. Yes, sejak berkahwin hampir setahun yang lalu, saya mmg jaga pemakanan dan ubat-ubatan yang saya makan. Nenas, air tebu, mangga bak kata org semua makanan yang boleh mengurangkan risiko hamil saya tak sentuh langsung. Kalo migraine menyerang, saya rela menahan sakit berhari-hari. Kalau dah 3 hari tak sembuh jugak, baru saya telan panadol. Tu pun saya tak sentuh ubat migraine or pil penahan sakit yang lain yang agak kuat kesannya. So, berbalik dari kisah demam tadi, disbbkan hampir seminggu dah saya demam dan saya tak nak ke klinik, suami apa lagi. Mulalah dia susah hati. Akhirnya saya bersuara, boleh saya makan ubat, tapi dia mesti belikan saya UPT kit dulu. Saya mahu confirm yg saya betul2 tak hamil sebelum saya makan ubat. Sebenarnya saya tak yakin yang saya mengandung pun masa buat ujian tu, sebab dalam masa yang sama saya masih merasai tanda2 PMS (sakit di sekitar ari2, payudara rasa bengkak dan sakit, pening kepala dan sentiasa rasa panasdan berpeluh2). Dua minggu sebelumnya pun saya cuba lakukan test yang sama secara senyap2, tapi resultnya negative. Saya tak smpi hati cerita kepada husband, takut dia sedih. Ampun bang! (kalo dia dah baca post ni, dia baru tau. hihi...)

Bila kit ujian dah menunjukkan positif 2 line, kami amik keputusan untuk ke klinik untuk double confirm keputusan tersebut. Alhamdulillah, mmg Allah dengar doa kami selama setahun ni. Si comel itu sungguh kecil ,mesin scan nak ukur pun tak masuk measurement size sebab si dia baru berusia 4 minggu. Hubby sepanjang jalan pulang ke rumah asik senyum, senyum, dan senyum. Nak tergelak pun ada jugak dibuatnya dgn sikap dia. Menjerit dalam kereta “Aku nak jadi bapak”. Hahaha..lawak betul. Petang tu semasa dia pulang dari kerja dia mengadu, nape pulak dia yang rasa mual-mual, pening kepala dan rasa tak sedap badan. Saya kata biasa la tu, nak bagi experience mcm mana rasa symptom mengandung. Padahal saya ok je, takde pulak mengalami semua tu. (ayat belagak!)

1 comment:

fiezaradzi said...

best kan dapat tau nak jadi mak ayah ni.. hehe.. moga2 selamat hingga bersalin nnti..