Wednesday, September 06, 2006

Cantikkah kita?

Dimanakah cantiknya Wanita?
Mungkin pada sepasang matanya yang hening, yang selalu menjeling tajam, atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja.
Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali sekala memberikan kucupan mesra di dahi ibu juga ayah, suami dan pipi monggel anak-anak. Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suaranya yang manja yang boleh melembut sekaligus menghangatkan perasaan.
Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan wanita. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan masih tidak cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan wanita.
Kitalah wanita itu. Panjatkan kesyukuran ke hadrat Tuhan kerana menjadikan kita wanita dan memberikan kita keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap dihadapan cermin saban waktu, tiba masanya ia akan pergi....Wajah akan suram, mata akan kelam.
Satu saja yang tidak akan dimakan usia-sifat kewanitaan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.
Itulah kecantikan yang sebenarnya. =) ~koleksi Peribadi~

"Kecantikan seseorang bukan terletak pada fizikal tetapi di hati. Cinta sejati bukan apa yang dilakukan dan dihebah-hebahkan tetapi pengorbanan tanpa diketahui"

~Mastika, Mac 03~

2 comments:

chot said...

sebenarnya cantik dihati lagi mulia...

ayong afzan said...

=)