Fuqaha berbeza pendapat tentang status darah yang keluar ketika seorang perempuan itu hamil. Satus ini sangat penting kerana ia menentukan tanggungjawab wanita tersebut dalam beribadat.
Sekiranya darah tersebut adalah haid, dia tidak perlu, malah tidak boleh melakukan ibadah-ibadah yang mensyaratkan pelakunya suci, bebas daripada hadas. Namun jika darah yang keluar itu hanya darah penyakit atau istihadah, wanita itu wajib dan boleh melakukan semua ibadah yang dituntut seperti solat dan membaca Al-Quran.
Sekiranya darah tersebut adalah haid, dia tidak perlu, malah tidak boleh melakukan ibadah-ibadah yang mensyaratkan pelakunya suci, bebas daripada hadas. Namun jika darah yang keluar itu hanya darah penyakit atau istihadah, wanita itu wajib dan boleh melakukan semua ibadah yang dituntut seperti solat dan membaca Al-Quran.
Fuqaha Mazhab Hanafi
Darah yang keluar semasa hamil sama ada pada permulaam kehamilan, pertengahan ataupun sebelum melahirkan anak adalah darah istihadah. Darah ini tidak menghalang mereka daripada melakukan ibadah, serta persetubuhan.
Fuqaha Mazhab Maliki
Sekiranya darah keluar ketika kehamilan ketika kandungan berusia tiga, empat, lima ataupun enam bulan, dan darah keluar berterusan tanpa henti, mereka menganggapnya sebagai darah haid. Tempoh maksimum haid dalam keadaan ini adalah 20 hari. Darah yang keluar selepas itu dikira sebagai darah penyakit. Tetapi sekiranya darah keluar ketika kandungan berusia tujuh , lapan dan sembilan bulan keatas, sebanyak-banyak haid adalah 30 hari.
Imam Syafii dalam qaul jadid (fatwanya ketika di Mesir)
Darah yang keluar semasa wanita hamil adalah darah haid.
Imam Syafii dalam qaul qadim (fatwanya ketika di Baghdad)
Darah yang keluar ketika hamil bukan darah haid.
Fuqaha Mazhab Hambali
Darah yang keluar ketika hamil bukan darah haid, tetapi darah istihadah. Kerana itu Imam Ahmad Bin Hambal menyatakan bahawa wanita yang hamil dikenali dengan ketiadaan haidnya, pada waktu sepatutnya haid.
Sekiranya darah keluar ketika kehamilan ketika kandungan berusia tiga, empat, lima ataupun enam bulan, dan darah keluar berterusan tanpa henti, mereka menganggapnya sebagai darah haid. Tempoh maksimum haid dalam keadaan ini adalah 20 hari. Darah yang keluar selepas itu dikira sebagai darah penyakit. Tetapi sekiranya darah keluar ketika kandungan berusia tujuh , lapan dan sembilan bulan keatas, sebanyak-banyak haid adalah 30 hari.
Imam Syafii dalam qaul jadid (fatwanya ketika di Mesir)
Darah yang keluar semasa wanita hamil adalah darah haid.
Imam Syafii dalam qaul qadim (fatwanya ketika di Baghdad)
Darah yang keluar ketika hamil bukan darah haid.
Fuqaha Mazhab Hambali
Darah yang keluar ketika hamil bukan darah haid, tetapi darah istihadah. Kerana itu Imam Ahmad Bin Hambal menyatakan bahawa wanita yang hamil dikenali dengan ketiadaan haidnya, pada waktu sepatutnya haid.
RUMUSAN
Perbezaan pendapat dalam perbahasan ini bukan sesuatu yag aneh kerana hukumnya tidak berdasarkan nas naqli, tetapi berdasarkan kajian ahli fiqah berdasarkan teknologi dan pengetahuan yang ada pada masa itu (ijtihad). Peningkatan ilmu perubatan membolehkan status darah yang keluar ketika hamil ditentukan dengan tepat. Pakar perubatan menetapkan darah yang keluar daripada wanita ketika sedang hamil bukan darah haid, tetapi darah istihadah. Oleh itu, wanita hamil yang mendapati terdapat darah keluar daripada saluran peranankannya wajib melakukan ibadah seperti biasa, serta haruus melakukan persetubuhan sekiranya diyakini tidak memudaratkan kandungan ataupun wanita itu.
***Credit to Solusi, Isu 5, 2009
@@@~~~@@@~~~@@@~~~@@@~~~@@@
Pengalaman saya sendiri dimana saya mengalami pendarah semasa minggu ke 24 sekitar 5 bulan ++ mengandungkan Aryan. Dua hari sebeblum tu, dalm 17 Ramadhan hari Jumaat saya masih ingat lagi saya merasa sangat ngilu di bahagian ari-ari dan rasa sakit tulang belakang. Saya masih ingat lagi betapa susahnya untuk bergerak, memandu dan menahan rasa sakit-sakit ngilu sepanjang hari.Bertanyakan pendapat kawan-kawan yang berpengalam dan mencari sumber rujukan di internet, semua mengatakan itu perkara biasa disebabkan baby sudah semakin besar dan berat. Sampai dirumah, saya hanya mampu berbaring sahaja sehingga sampai waktu berbuka. Hubby dah mintak saya berbuka awal, tapi saya tak nak. Sayang la kan dah hampir pukul 7, alang-alang je nak berbuka. Saya sampai kena solat diatas kerusi dan tak mampu untuk tunduk dgn sempurna-sekadar cukup syarat. Lepas maghrib suami ajak gi klinik, Dr scan kata mungkin sebab kepala baby betul-betul dibawah dan mengeras je. Doktor jugak nasihatkan saya supaya tidak meneruskan puasa sepanjang sebabnya saya juga kekurangan air berdasarkan urne test yang dilakuka sebelum itu. Jadi bermula 18 Ramadhan saya dah tak berpuasa, mula minum air sebanyak mungkin, tapi sakit tersebut tak surut2 jugak. Keesokkan harinya ke Klinik Pakar Annur, Dr A yang menggantikan Dr F melakukan VE (vaginal examination) dan sampling. Jawapan yang diberikan OS (open serviks) saya 0 (zero). Lalu beliau prescribe anti-fungal tablet untuk dimasukkan secara direct ke dalam vaginal. Ya Allah, sumpah sakit masa cubaab nak masukkan tu, akhirnya satu pun tak berjaya. Saya buang je tablet tu akhirnya. Sebelah malamnya, hubby setia mengurut belakang saya sebab rasa sangat sakit sekitar pinggang dan ari-ari. Saya siap cakap, ni ke contarction nak bersalin? Hubby ckp, ish..takkan la kot. awal lagi ni. baby pun tak mature lagi. Betul jugak kan. baru 5 bulan. Saya pun tak tau pukul baper saya tido malam tu sebab menhan sakit punya pasal. Keesokkan harinya Ahad, penuhi jemputan berbuka puasa di rumah makcik. Saya masih rasa sakit, tak boleh duduk di atas lantai. Saya pun tanya pendapat mereka, mereka pun cakpa benda yang sama mcm contarction nak bersalin. Saya dah tak sedap hati, tapi masih berdoa dan usap-usap perut mintak dijauhkan dari apa-apa perkara yang buruk berlaku pada kami berdua-baby dan Ibu. Keesokan harinya saya EL dan menunggu hubby pulang pada sebelah tengahari untuk kembali ke Klinik Pakar Annur berjumpa Dr F semula. Tapi sekitar jam 11 pagi, ketika sedang menyediakan menu "bersahur", (ye la saya kan dah mendapat green pass supaya tidak berpuasa), saya rasa macam ada something panas terasa di sekitar vagina. Lepas check, DARAH!!! Ya ALLAH, ape yang sedang berlaku ni? saya automatik terus menangis sambil usap-usap perut. "Baby, baby kenapa sayang? Jangan takutkan Ibu". Saya trus capai telefon dan call hubby dengan suara yang menahan tangis "Balik sekarang, sayang bleeding". Pastu saya sambung menangis lagi sampai rasa mcm hilang punca. Pastu baru terfikir nak call makcik saya di Perak " Acik, acik...macam mana ni..macam mana ni?" Sambil menangis-nangis. Serius saya memang terlampau panik dan gabra masa tu. Takut sangat "kehilangan" si kecil dalam perut ni. Dipendekkan cerita, akhirnya saya di masukkan ke wad HPJ untuk pemantauan sepanjang 3 hari 2 malam. Dr buat pemeriksaan rapi, VE test, OS checking dan setiap 2 jam sekali nurse akan datang ke katil amik BP dan dan timing contraction. Jadinya pada masa tu la saya konpius sama ada saya masih perlu solat atau tidak. Saya boleh mengaji atau tidak. Atas bantuan dan info dari rakan-rakan, jawapan yang diberikan adalah saya wajib solat dan boleh mengaji seperti biasa. Masa tu setiap waktu saya baca Yassin dan berhenti di setiap 7 Mubin dan berdoa sungguh-sungguh supaya anak yang saya kandungkan itu selamat. Jujur saya katakan saya tidak bersedia menerima berita andai saya terpaksa merelakan "kehilangan" si comel itu.Memang tak bersedia dari segi mental dan fizikal. Saya dah lama menanti kelahiran dia. Alhamdulillah darah/spotting tu semakin kurang dan kering bila masuk hari ke2 tetapi ari-ari saya masih terasa sakit dan ngilu. Untuk monthly check-up bulan depannya di Klinik Pakar Annur, Dr Fatimah pesan " Any bleeding during pregnancy is not normal. You should come and see your Dr immediately, and please don't forget to wear sanitary pad. Important for us to see and verify the types and level of the bleeding.". Ye Doktor. Sampai sekarang saya masih ingat, dan saya berazam untuk berkongsi nasihat Dr bersama rakan-rakan yang lain.
Keputusan Lab Test
1. Tiada sebarang jangkitan sama ada kulat, bakteria atau virus pada serviks or vagina
2. Uri tidak berada di bawah, maknanya tiada potensi plasenta previa.
3. Air ketuban cukup dan memadai dengan jangka masa kandungan.
4. Tiada sebarang ubat yang diberikan kepada saya sepanjang di wad disebabkan saya tiada sebab/kemungkinan di atas.
2. Uri tidak berada di bawah, maknanya tiada potensi plasenta previa.
3. Air ketuban cukup dan memadai dengan jangka masa kandungan.
4. Tiada sebarang ubat yang diberikan kepada saya sepanjang di wad disebabkan saya tiada sebab/kemungkinan di atas.
Makanya, dari perspektif perubatan moden, Doktor pun konpius kenapa saya mengalami pendarahan semasa mengandung/bleeding.
Tapi dari kaca mata perubatan tradisional, saya terkena "ilmu halus", ada yang menghantar disebabkan tidak mahu kami mempunyai zuriat. Sejauh mana betulnya, hanya Allah sahaja yang Maha mengetahui.
Wallahualam.
p/s: Alhamdulillah, si comel itu sudah berusia 7 bulan. Semoga Allah selamatkan kami sekeluarga di dunia dan di akhirat.
3 comments:
tq share ilmu. masih teringat lagi kisah ni walau tak berada di tempat kejadian. tapi masih dapat ingat lagi betapa risau dan cemas time tu sebab perkara mcm ni jarang2 berlaku.semoga riza sentiasa kuat dan semakin kuat menghadapi ujian2 Allah ni.
alhamdulillah, semua ok.. mmg lau de tnada2 tu ibu2 resah sgt.. time dh nak bersalin pun lau de resah, ape tah lagi lambat lagi..
kakak ipar de jugak jadi time mengandung, tapi alhamdulillah, semua ok..
MamaAiman:
Itu la Ain. nak dekat puasa ni, makin teringat pulak kisah tu. Ain la antara org terawal Riza msg sbb mmg takut sgt masa tu. Alhamdulillah, berkat doa kawan2 semua selamat.
Fiezaradzi:
Kak Fiza, memang sangat gelabah dan takut. Saya sanagt tak bersedia. Namun rezeki Allah tetap ada buat saya. Syukur.
Post a Comment